Žiemos sezonas užbaigtas: iššūkių netrūko ir be gausaus sniego

Šalnoms ir sniego krituliams galutinai atsitraukiant iš Lietuvos, AB „Kelių priežiūra“ oficialiai skelbia žiemos sezono pabaigą. Tiesa, ne tik žiema, bet ir kalendorinis pavasaris buvo gana permainingas – vyravusią šilumą keitė šalnos, tad „Kelių priežiūros“ mechanizmai papildomai valė ir barstė kone visą valstybinės reikšmės kelių tinklą.
Kaip teigia „Kelių priežiūros“ atstovai, kai kuriose vietovėse, ypač Vakarų Lietuvoje, sezono pradžioje vyravo gausus sniegas, vienos dienos kritulių rekordas viršijo 20 cm storio puraus sniego.Vėliau kone visoje šalyje susidurta su sudėtingais oro sąlygų kompleksais, teigiamą oro temperatūrą keitė plikledis. Esant tokioms oro sąlygoms, kelininkų mechanizmai dirbo nenutrūkstamai. Aukščiausiojo priežiūros lygio keliuose, kurių yra virš 700 km, sniegas ir ledas buvo šalinamas dubliuojant du mechanizmus – po vieną eismo juostoje. Visuose valstybinės reikšmės keliuose, nepaisant kelių priežiūros lygio, buvo organizuojami ir kartojami darbai, siekiant atliepti tiek kelių priežiūros normatyvų reikalavimus, tiek ir visuomenės lūkesčius.
Žiemos sezono akimirkos. AB „Kelių priežiūra“ ir Eismoinfo.lt nuotraukos.
Įprastai žiemos sezonas prasideda lapkritį ir baigiasi balandžio pabaigoje. Per šį laikotarpį AB „Kelių priežiūra“ technika nuvažiavo daugiau kaip 1 mln. kilometrų, barstė slidumą mažinančias medžiagas, valė sniegą, šalino susiformavusį plikledį. Iš viso atlikta daugiau kaip 10 tūkst. technikos išvykimo operacijų, kurių metu panaudota daugiau kaip 73 000 tonų druskos.
Nepaisant to, kad žiemos metu vyrauja sezonui aktualūs slidumo šalinimo darbai, vykdyti ir kiti būtini kelių priežiūros darbai – sutaisyta per 42 tūkst. m² arba beveik 180 tūkst. išdaužų, suprofiliuota daugiau kaip 20 tūkst. kilometrų žvyrkelių.
Žiemos sezono statistika. AB „Kelių priežiūra“ nuotrauka.
„Efektyvi valstybinės reikšmės kelių priežiūra – saugaus eismo garantas. Matome, kad išmanūs sprendimai ir operatyvi reakcija leidžia ne tik užtikrinti patogesnį susisiekimą, bet ir efektyviai naudoti resursus. Dėkoju visiems, kurie šį sezoną dirbo keliuose – jų dėka vairuotojai net ir sudėtingomis oro sąlygomis galėjo jaustis saugiau“, – pabrėžia susisiekimo ministras Eugenijus Sabutis.
AB „Kelių priežiūra“ generalinis direktorius dr. Audrius Vaitkus akcentuoja, kad mažesnis slidumą mažinančių medžiagų kiekis nereiškia mažesnio darbo krūvio. Priešingai – kelininkų darbas tapo sudėtingesnis, nes besikeičiančios oro sąlygos reikalavo dar daugiau operatyvumo ir tikslumo. Būtina pažymėti, kad jau antrą žiemos sezoną iš eilės esant palankioms oro sąlygoms buvo vykdomi kiti svarbūs nuolatinės kelių priežiūros darbai, pažaidų remontas, kelkraščių užaukštėjimo šalinimas, vandens nuvedimo sistemų tvarkymas bei medžių ir krūmų kelio juostoje šalinimas.
„Nors sniego buvo mažiau, oro sąlygos buvo itin dinamiškos – dažni temperatūros svyravimai aplink nulį lėmė spartų plikledžio susidarymą. Tokiais atvejais tiek technika, tiek kelių priežiūros specialistų brigados turi būti pasirengusios reaguoti per labai trumpą laiką. Taip pat sąmoningai siekėme dirbti efektyviau – naudota tiek slidumą mažinančių medžiagų, kiek objektyviai reikia konkrečioje situacijoje. Tam pasitelktos tiek meteorologinės prognozės, tiek realaus laiko stebėsenos sprendimai“, – sako A. Vaitkus.
Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos atstovas Gytis Valaika pažymi, kad šiltesnė nei įprasta žiema nereiškia lengvesnių eismo sąlygų.
„Vidutinė 2024–2025 m. žiemos sezono oro temperatūra Lietuvoje buvo teigiama, sniego danga laikėsi trumpai ir epizodiškai. Tačiau tokie sezonai pasižymi dažnesniu plikledžio susidarymu, o kritulių pobūdis dažnai keičiasi nuo lietaus iki šlapdribos ar sniego. Tai tampa tikru iššūkiu tiek kelininkams, tiek vairuotojams“, – aiškina meteorologas.
Bendrovėje „Kelių priežiūra“ valstybinės reikšmės kelių būklę jau ne vienerius metus prognozuoja bene pažangiausia pasaulyje kelių priežiūros programinė įranga, sukurta Švedijos mokslininkų. Bendradarbiaujant su „Kelių priežiūra“ ir įvertinant faktines sąlygas Lietuvos keliuose, prognozavimo modelis nuolatos tobulinamas. Be to, šį modelį ir sistemą „Kelių priežiūra“ siūlo ir kitoms Lietuvos savivaldybių keliuose ir gatvėse žiemos priežiūros darbus vykdančioms bendrovėms. Sistema pateikia kelių priežiūrai aktualius duomenis, kurie padeda apskaičiuoti konkretaus kelio ruožo būklės prognozę 8 valandas į priekį. Visa tai daroma siekiant veikti efektyviai, užtikrinti saugumą keliuose, nuosekliai organizuoti viso Lietuvos kelių tinklo priežiūrą, diegti šiuolaikines technologijas.
AB „Kelių priežiūra“ meteorologinių sąlygų ir kelių dangos būklės stebėjimo ir prognozavimo sistemos. AB „Kelių priežiūra“ nuotrauka.
„Kelių priežiūra“ primena, kad bendrovė atsakinga tik už valstybinės reikšmės kelių, bei šių kelių tąsą gyvenvietėse, priežiūrą. Už gatvių priežiūrą gyvenamosiose vietovėse atsakingos vietos savivaldybės.
Be to, apie pavojingas pažaidas, kliūtis ar plikledį valstybinės reikšmės keliuose vairuotojai ir gyventojai kviečiami pranešti trumpuoju tel. nr. 1871 (trumpojo tel. nr. kaina Telia, Tele2 tinkluose - 0,12 Eur/min., Bitė - 0,15 Eur/min.) arba +370 5 232 9600 (kaina pagal mob. operatoriaus planą). Gyventojų patogumui bendrovė „Kelių priežiūra“ taip pat suteikia galimybę nemokamai užpildyti pranešimo formą internetinėje svetainėje www.keliuprieziura.lt arba minėtas kliūtis pažymėti navigacinėje programėlėje „Waze“, o pateikta informacija pateks į kelininkų informacinę sistemą.