Lietuvoje pradedami klimatui neutralių kelio dangų bandymai

Lietuvoje žengiamas dar vienas žingsnis tvaresnių kelių link – pradedami klimatui neutralių dangų bandymai realiomis eismo sąlygomis. Kaip skelbia AB „Kelių priežiūra“, magistraliniame kelyje A9 Panevėžys–Šiauliai jau įrengtas pirmasis bandomasis ruožas, kuriame naudojami specialiai sukurti mažesnio pasipriešinimo riedėjimui asfalto mišiniai. Projektą „Klimatui neutralios kelių ir gatvių dangos“ įgyvendina AB „Kelių priežiūra“ kartu su VILNIUS TECH Kelių tyrimo institutu, bendradarbiaujant su Inovacijų agentūra. Šis projektas yra platesnės iniciatyvos „SmartEcoTech: Sumani ir klimatui neutrali Lietuva“ dalis.
Tokio tipo bandymai yra svarbūs ne tik kelių priežiūros praktikai, bet ir platesnei tvarios transporto sistemos plėtrai. „Inovacijos yra neatsiejama bendrovės veiklos dalis. Įgyvendindami šį projektą siekiame, kad keliai būtų ne tik patvarūs ir saugūs, bet ir atitiktų šiuolaikinius tvarumo standartus. Mažesnio pasipriešinimo riedėjimui dangos turi didelę reikšmę – jos prisideda prie transporto priemonių išmetamųjų dujų ir degalų sąnaudų mažinimo, triukšmo lygio kontrolės bei patogesnių kelionių užtikrinimo. „Kelių priežiūroje“ siekiama, kad tokios naujovės būtų patikrintos realiomis sąlygomis ir užtikrintų maksimalią naudą visiems eismo dalyviams“, – sako AB „Kelių priežiūra“ generalinis direktorius dr. Audrius Vaitkus.
AB „Kelių priežiūra“ generalinis direktorius dr. Audrius Vaitkus. AB „Kelių priežiūra“ nuotrauka.
Pasak bendrovės atstovų, pirmojo projekto įgyvendinimo etapo metu įrengti penki 100 metrų ruožai, kuriuose panaudoti trys VILNIUS TECH Kelių tyrimo instituto mokslininkų sukurti inovatyvūs mišiniai bei du tipiniai, palyginamajai analizei skirti mišiniai. Dalyvaudama mokslas–verslas projekte, AB „Kelių priežiūra“ turi galimybę šiuos produktus patikrinti realiomis eismo sąlygomis.
Be to, bendrovės iniciatyva pirmą kartą Lietuvoje įrengti du papildomi asfalto viršutinio sluoksnio ruoželiai, kuriuose panaudota beveik 30 proc. naudoto asfalto granulių. Iki šiol nėra natūrinių duomenų apie tokios sudėties dangos patvarumą Lietuvos klimato sąlygomis.
Įgyvendinant projektą bendradarbiaujama su AB „Via Lietuva“, užtikrinant, kad bandymams būtų pasirinkta tinkamiausia vieta magistraliniame kelyje. Tokia projekto struktūra leidžia viename objekte atlikti įvairių dangų palyginimą ir objektyviai įvertinti jų savybes.
Įrengus bandomuosius ruožus, toliau bus vykdoma ilgalaikė jų stebėsena ir vertinimas. Pavyzdžiui, dangų eksploatacinės savybės bus tikrinamos tiek vizualiai, tiek atliekant specializuotus matavimus, priklausomai nuo poreikio ir kintančių eismo bei klimato sąlygų. Tokia metodika leis tiksliai įvertinti inovatyvių mišinių patvarumą, efektyvumą bei jų potencialą platesniam pritaikymui Lietuvos keliuose.
Inovacijų agentūros Proveržio departamento vadovas Martynas Survilas pabrėžia, jog klimatui neutralios kelių dangos – tai vienas iš svarbių žingsnių siekiant Lietuvos tikslo – iki 2050 metų tapti klimatui neutralia valstybe. „Šis projektas rodo, kaip tikslingai taikomos inovacijos gali mažinti transporto sektoriaus poveikį aplinkai. Inovatyvūs kelio dangų mišiniai prisidės prie kelių patvarumo ir ilgaamžiškumo, kurį pajaus Lietuvos gyventojai. Džiaugiamės, kad „Inovacijų agentūra“ gali prisidėti prie tokio tipo iniciatyvų, kurios apjungia mokslinius tyrimus ir verslo potencialą“, – sako M. Survilas.
Inovacijų agentūros Proveržio departamento vadovas Martynas Survilas. Inovacijų agentūros nuotrauka.
Bendrovė veiklas šiame projekte pradėjo 2024 m. gruodį. Planuojama, kad jis bus tęsiamas iki 2026 m. balandžio. Vėlesniais etapais bus atliekama galutinio produkto gamyba, jo panaudojimas keliuose bei socialinio, ekonominio ir aplinkos poveikio analizė. Tai suteiks galimybę pagrįstai spręsti dėl klimatui neutralių dangų diegimo Lietuvos kelių tinkle platesniu mastu.
AB „Kelių priežiūra“ yra atsakinga už daugiau kaip 21 500 km valstybinės reikšmės kelių. Pasitelkdama pažangias technologijas ir inovatyvius metodus, bendrovė prisideda prie Lietuvos kelių priežiūros ir saugumo užtikrinimo, o veiklos tobulinimo programos, bendradarbiavimas su mokslininkais bei kitais ekspertais reikšmingai prisideda kuriant tvarią ir efektyvią kelių infrastruktūrą šalyje.